• دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

      دیپلم گرافیک رایانه در حرفه آموزان شیراز

    • نمونه سوالات تئوری و عملی رشته گرافیک کامپیوتری  

      ردیف

      مهارت

      نمونه سوال تئوری

      نمونه سوال عملی

      1

      طراحی سیاه و سفید

      سوال و پاسخ 

      سوال - پاسخ  

      2

      طراحی رنگی

      سوال و پاسخ

      سوال - پاسخ  

      3

      کاربر رایانه

      سوال و پاسخ 

      سوال - پاسخ  

      4

      تایپ رایانه

      سوال و پاسخ 

      سوال - پاسخ  

      5

      گرافیگ رایانه

      سوال و پاسخ 

      سوال - پاسخ  

    • منابع اصلی آزمونهای جامع رشته گرافیک کامپیوتری 

       
      این کتب جزء منابع اصلی سوالات آزمون جامع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد که بر اساس سرفصل های دروس استانداردهای مهارتی که در مراکز مهارت آموزی تدریس می شود تالیف شده است.

       

      ردیف

      نام کتاب

      مولف و انتشارات

      تصویر کتاب

      1

      طراحی گرافیکی سیاه و سفید

      مهندس محمدرضا افروز و مهران فغانی – انتشارات معین پرداز

      2

      طراحی گرافیکی رنگی

      مهندس محمدرضا افروز و مهران فغانی – انتشارات معین پرداز

      کتاب گرافیک رنگی

      3

      کاربر رایانه

      مهندس محمدرضا افروز – انتشارات معین پرداز

      کتاب کاربر رایانه

      4

      تایپ رایانه

      مهندس محمدرضا افروز – انتشارات معین پرداز  

      کتاب گرافیک رایانه

      5

      گرافیک رایانه ­ای

      مهندس محمدرضا افروز - انتشارات معین پرداز  

    • ساده ترین راه برای اخذ مدرک دیپلم رسمی 

    • مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام 

      1- کپی کارت ملی 

      2- کپی شناسنامه  

      3- 2 قطعه عکس 4*3 رنگی

      4- کپی آخرین وضعیت تحصیلی 

      5- پرداخت مبلغ 130 هزار تومان بابت پیش پرداخت 

    • دوره مهارتی ( گرافیک کامپیوتری ) چیست ؟  

      رشته گرافیک کامپیوتری یکی از رشته های تخصصی کاردانش مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میباشد که 42 واحد از 96 واحد دیپلم رسمی را در بر میگیرد و  بصورت یک دوره (9 ماه)  که شامل 5 مهارت است  که هر مهارت دارای آزمونهای کتبی ( تستی ) و عملی برگزار می گردد .

       

      عنوان مهارت

      کد استاندارد

      ارزش واحد

      طراحي سياه و سفيد

      83 – 8/01 – ف ، هـ

      4

      طراحي رنگي

      83 – 9/01 – ف ، هـ

      3

      كاربر رايانه

      83 – 3/11 – ف ، هـ

      5

      تايپ رايانه

      83 – 4/11 – ف ، هـ

      2/5

      گرافيك رايانه

      83 – 8/11 – ف ، هـ

      28

      طول دوره : 1721 ساعت   --    یک سال تحصیلی ( 9 ماه)

      مجموع 42/5 واحد

       

       

       

      1-     تعریف مهارت طراحی گرافیک سیاه و سفید

             طراح گرافیک سیاه وسفید کسی است که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی از عهده کادر بندی ، به کارگیری عناصر بصری ، ایجاد بافت و حجم مجازی بر آمده و در اجرای آثار گرافیکی سیاه وسفید بتواند از تناسبات طلایی ، تعادل و توازن ، کنتراست و ریتم  به خوبی استفاده نموده و اصول ترکیب بندی را رعایت نموده و نیز بتواند علائم و نشانه های گرافیکی را طراحی نماید.

       

      2-     تعریف مهارت طراحی گرافیکی رنگی

              طراح گرافیک رنگی  کسی است که با تکیه بر دانش مبانی هنرهای تجسمی و توانایی های طراح گرافیکی سیاه وسفید از عهده تجزیه وتحلیل رنگها، ترکیب رنگهای اصلی و ساخت رنگهای ثانویه ، بکارگیری رنگهای مکمل ورنگهای متضاد و استفاده از هارمونی رنگها در خلق آثار گرافیکی برآمده و نیز بتواند با استفاده از رنگهای مختلف بافت و حجم پردازی کرده و همچنین ایجاد حرکت و ریتم نماید و علاوه بر اینها بتواند با تجزیه فرم و رنگ آثار هنرمندان نقاش تجربیات آنها را برای خلق آثار گرافیکی مورد استفاده قرار دهد.

       

      3-    تعریف مهارت کاربر رایانه ای  

            کاربر رایانه  کسی است که با ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ، با تکیه بر مفاهیم و مبانی رایانه ، سیستم رایانه ای  را راه اندازی نماید و بتواند از سیستم عامل ویندوز از عهده   ذ خیره سازی ، نگهداری و مدیریت اطلاعات برآمده و با بکار گیری نرم افزار و سخت افزار خروجی اطلاعات را تحویل دهد. علاوه بر آن بتواند با استفاده از اینترنت اطلاعات مورد نظر را جستجو و استخراج نماید و از پست الکترو نیک جهت ارسال و دریافت اطلاعات استفاده نماید.

       

      4-    تعریف مهارت تایپ رایانه ای  

      تایپیست  رایانه ای  کسی است که علاوه بر داشتن مهارت کاربر رایانه از عهده ایجاد متون فارسی و لاتین و انجام عملیات روی متن ، قالب بندی متون ، کار با سبکها- الگوها و Tab ، ایجاد جداول ، طراحی صفحات ، چاپ متون و کار با امکانات پیشرفته در نرم افزار Ms Word  بر آید و قادر به تایپ سریع متون فارسی و لاتین باشد.

       

      5-    تعریف مهارت  گرافیک رایانه ای

      گرافیست رایانه کار کسی است که با اتکا به دانش استفاده از رایانه بتواند بعد از نصب و راه اندازی نرم افزارهای مورد نیاز، تصاویر و عکس های دلخواه را به رایانه انتفال و ذخیره نماید . سپس با استفاده از نرم افزار فتوشاپ تنظیمات اولیه مربوط به نور ، رنگ و کنتراست را روی عکس اعمال و بعد از آن بتواند با به کار گیری نرم افزار کورل دراو بر دانش گرافیک طرح وپروژه های گرافیکی را اجرا نماید.

       

       

    • دروس عمومی چیست ؟  (احتمال تغییر این موارد است حتما با مدرسه یا آموزش و پروزش هماهنگ کنید)

      به دروسی گفته می شود که در تمامی رشته ها یکسان و برای دریافت دیپلم رسمی از آموزش و پرورش الزامی می باشد و بدون آن دیپلم رسمی صادر نمیگردد ، گذراندن این دروس بصورت ترمی می باشد و حداکثر آن در هر ترم 17 واحد است ، دروس عمومی مانند دروس دین و زندگی ، ادبیات فارسی ، عربی و ... که مجموعاً 54 واحد از واحد های دیپلم را در برمی گیرد .

      لیست دروس عمومی رشته کاردانش ( رشته گرافیک کامپیوتری ) در جدول ذیل ارائه می گردد .

       

      کد درس

      پایه*

      تعداد واحد

      نام درس

      ردیف

      5401

      اول

      4

      دین و زندگی 1

      1

      5434

      دوم

      3

      دین و زندگی 2

      2

      5491

      سوم

      3

      دین و زندگی 3

      3

      5402

      اول

      2

      زبان فارسی 1

      4

      5435

      دوم

      2

      زبان فارسی 2 ***

      5

      5403

      اول

      2

      ادبیات فارسی1

      6

      5437

      دوم

      2

      ادبیات فارسی 2 ***

      7

      5404

      اول

      2

      عربی 1

      8

      5463

      دوم

      1

      عربی 1/2**

      9

      5464

      سوم

      1

      عربی 2/2**

      10

      5405

      اول

      3

      زبان خارجی 1

      11

      5440

      دوم

      2

      زبان خارجی 2

      12

      5409

      اول

      3

      مطالعات اجتماعی

      13

      5406

      اول

      3.5

      فیزیک 1 و آزمایشگاه

      14

      5407

      اول

      2.5

      شیمی 1 و آزمایشگاه

      15

      5408

      اول

      4

      ریاضی 1

      16

      5410

      اول

      2

      علوم زیستی و بهداشت

      17

      5518

      دوم و سوم

      2

      تاریخ معاصر ایران

      18

      5446

      دوم و سوم

      3

      جغرافیای عمومی و استان **

      19

      5411

      اول

      1

      تربیت بدنی 1 ***

      20

      5453

      دوم

      1

      تربیت بدنی 2***

      21

      5461

      دوم

      2

      آمادگی دفاعی

      22

       

      * پایه ارائه دروس در مدارس روزانه 
      ** در صورت تغیر رشته از علوم انسانی , به شاخه کاردانش درس زبان فارسی 2 با کد 5436 به جای زبان فارسی 2 با کد 5435 پذیرفته می شود.  در صورت تغییر از شاخه نظری به شاخه کار دانش , درس عربی 2 به جای عربی ½ و عربی 2/2 پذیرفته می شود. در صورت تغییر رشته از رشته علوم انسانی به شاخه کار دانش درس جغرافیای 1 به جای درس جغرافیای عمومی پذیرفته می شود 
      *** با توجه به مقتضیات رشته مهارتی و با رعایت سایر ضوابط این دروس می تواند در پایه سوم نیز ارائه شوند .

    • چگونه دیپلم رسمی بگیریم ؟!! 

      (احتمال تغییر این موارد است حتما با مدرسه یا آموزش و پروزش هماهنگ کنید)

                         

      دواطلبینی که فقط مدرک سیکل دارند.

      داوطلبینی که فقط تعداد محدود از دروس دبیرستان نظام قدیم یا نظام جدید ( واحدی ) را گذرانده اند.
      داوطلبینی که تمامی دروس عمومی دبیرستان را گذرانده اند.
      داوطلبینی که حتی برخی دروس تخصصی و عملی دبیرستان را گذرانده اند.
      داوطلبینی که مدرک دیپلم دبیرستان یا حتی فوق دیپلم را گرفته اند و هنوز به دلایلی مایل به دریافت مدرک مرتبط با شغل خود هستند.
      دواطلبینی که حتی مدرک سیکل نگرفته اند .     

       

      سریع ترین راه گرفتن دیپلم و راه یابی به دانشگاه

       

      به اطلاع کلیه داوطلبین میرساند برای دریافت دیپلم رسمی آموزش و پرورش نیازمند گذراندن 96 واحد درسی می باشید که از این 96 واحد درسی ، 54 واحد به عنوان واحد های عمومی است که باید در مدرسه شبانه ، ازراه دور یا غیرانتفاعی باید گذرانده شود و 42 واحد از آن به عنوان دروس تخصصی (رشته  مهارتی گرافیک کامپیوتری ) می باشد که باید در موسسه گذرانده شود و سپس پس از گذراندن 96 واحد ، دیپلم رسمی از مراکزآموزش از راه دور یا دولتی صادر می گردد .

      (احتمال تغییر این موارد است حتما با مدرسه یا آموزش و پروزش هماهنگ کنید)

       

      دانش آموزان متقاضی مدرک دیپلم به 5 دسته ذیل تقسیم میگردند:

       

      1-   افراد پائین تراز مدرک سیکل:

       این افراد میتوانند سه ساله راهنمایی را با یک امتحان جامع ( طرح جامع آموزش و پرورش ) یا به صورتی ترمی در مدارس آموزش از راه دور بگذرانند وابتدا مدرک سیکل خود را دریافت وسپس جهت دیپلم اقدام نمایند.

       

      2-   دارندگان مدرک سیکل:

       این افراد میتوانند بطور همزمان واحدهای عمومی ( 54 واحد ) را در مرکز آموزش راه دور یا غیر انتفاعی  و واحدهای مهارتی ( 42 واحد ) در موسسه بگذرانند و پس از تکمیل 96 واحد جهت دریافت دیپلم رسمی به مرکز آموزش از راه دور یا دولتی معرفی میگردند.

       

      3-   کسانی که تعدادی از واحدهای عمومی را گذرانده اند :

      این افراد میتوانند بطور همزمان واحدهای عمومی باقیمانده خود را در مرکز آموزش راه دور یا غیر انتفاعی  و واحدهای مهارتی در موسسه بگذرانند وپس از تکمیل 96 واحد جهت دریافت دیپلم رسمی به مرکز آموزش از راه دور یا دولتی معرفی میگردند.

       

      4-   کسانی که دیپلم ردی هستند :

      این افراد پس از گذراندن دوره مهارتی در موسسه و دریافت مدارک جهت صدور دیپلم رسمی به مراکز از راه دور یا دولتی  معرفی می گردند .

       

      5-   افرادی که دیپلم دارند:

       این افراد پس از گذراندن دوره مهارتی در موسسه و واحدهای عمومی از مدرک دیپلم قبلی ایشان تطبیق داده میشود و دیپلم دوم آنان در مرکز آموزش از راه دور یا دولتی صادر میگردد .

  • کشف و انهدام یک میلیون مدرک تحصیلی جعلی توسط آموزش و پرورش 


    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته دو مورد مدارکی که آماده توزیع بود، کشف شد که از هر کدام ۵۰۰ هزار مدرک تحصیلی جعلی شناسایی و منهدم شد.
     

    علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص جعل مدرک تحصیلی اظهار داشت: در هر حال حاضر ممکن است مدارک تحصیلی مثل سایر مدارکی که دارای ارزش و اعتبار هستند، جعل شود و این یک امر واقعی است و مثل سایر دستگاه‌ها، زیر نظر وزارت کشور، آموزش و پرورش ستادی را به نام «ستاد پیشگیری و مبارزه با جعل اسناد» را تشکیل داده است.

    زرافشان با بیان اینکه در این ستاد سعی می‌کنیم راه‌هایی که از آن طریق، جاعلان به جعل مدرک تحصیلی اقدام می‌کنند را شناسایی و مسدود کنیم، خاطرنشان کرد: به دانش‌آموزان و اولیا توصیه می‌کنیم سعی کنند از این روش‌ها استفاده نکنند زیرا این افراد سودجو هستند و وعده‌هایی که می‌دهند واقعی نیست به همین جهت دانش‌آموزان و دیگر افراد، اگر پس از دریافت مدرک، وارد دانشگاه شده و یا به کار مشغول شده باشند و از آن مدرک استفاده شده باشد، خود و خانواده‌هایشان خیلی به زحمت خواهند افتاد.

    معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کشف مدارک تحصیلی جعلی در سال گذشته گفت: در سال گذشته 2 مورد مدارکی که آماده توزیع بود، کشف کردیم که هرکدام 500 هزار مدرک تحصیلی را تهیه کرده بودند که در مجموع یک میلیون مدرک تحصیلی جعلی شناسایی و منهدم شد.

    وی افزود: در آموزش از راه دور نیز اقدامی کردیم و به آنها امکان اختصاص مدیر دولتی دادیم که در برابر آموزش و پرورش پاسخگو باشند و البته این کار که افرادی را دستگیر کردیم اصلاً در فضای آموزش و پرورش اتفاق نیفتاده بود.

     

    * عمده جعل مدارک تحصیلی بیرون آموزش و پرورش انجام می‌شود

     

    زرافشان ادامه داد: عمده جعل مدارک تحصیلی بیرون آموزش و پرورش انجام می‌شود و با جدیت این کار را دنبال می‌کنیم و توسط ستادی که در آموزش و پرورش است، برخوردهای امنیتی، قضایی، آموزشی و اداری داریم.

    وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه که «برخی مدارک جعلی توسط خود آموزش و پرورش به همراه ریز نمرات به افراد داده می‌شود، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟»، گفت: اصولاً وقتی در آموزش و پرورش صحبت از جعل مدارک می‌کنیم مانند جعل شناسنامه، پاسپورت و سند ملکی نیست.

    وی ادامه داد: در آنجا عین خود سند جعل می‌شود اما در آموزش و پرورش معمولاً اتفاقی که می‌افتد جعل در فرایند تولید سند است و بعضی اوقات سند اصالت دارد اما در مواردی که اشاره شد، سند اصالت نداشت.